Monday, January 17, 2011

Sleeping Bag

Sleeping bag '1 layer' ↑


Entri kali ni berkaitan sleeping bag, sleeping bag antara peralatan yang penting dalam aktiviti bercamping. Pemilihan sleeping bag yang sesuai dengan cuaca adalah perlu mengikut kesesuaian dan keselesaan anda selain mengelakkan diri dari kesejukan.

Bagi cuaca di Malaysia BKG mencadangkan untuk menguna sleeping bag '1 layer', sedikit nipis tetapi sudah memadai bagi aktiviti di hutan ataupun di kaki gunung. Ini kerana cuaca di Malaysia tidak begitu sejuk berbanding di negara luar yang lain. Bagi aktiviti di atas gunung ataupun puncak gunung, BKG mencadangkan untuk menguna sleeping bag '2 layer'. Sleeping bag jenis ini sedikit tebal, sesuai dengan cuaca yang agak sejuk di atas puncak gunung.

Selain ketebalan sesuatu sleeping bag bagi memanaskan suhu badan, keselesaan juga perlu di ambil berat bagi memastikan masa rehat dan tidur anda tidak terganggu. Aktiviti yang memenatkan memerlukan rehat dan tidur yang cukup untuk meneruskan aktiviti seterusnya, dengan keselesaan ini mungkin sedikit sebanyak dapat membantu mengurangkan penat.

No comments:

Post a Comment